anlita städpersonal som utför städtjänster från en seriös städfirma

Vilken typ av städtjänster är bäst för dig?

Städtjänster är inte bara något för kontor längre, då vanliga personer oftare och oftare anlitar städfirmor eller individuella städare att ta hand om de jobbiga städsysslorna i hemmet, när det helt enkelt inte finns nog timmar på dygnet för att göra det själv på ordentligt sätt. Dessa städare har oftast en överkomlig prissättning och är grundliga i sitt städande. Om du hittar den rätta lösningen för dig kan det bli en ovärderlig del i din och familjens liv.

Vilken städare ska man välja?

Innan du anlitar någon att ta hand om dina städsysslor så måste du bestämma vilken sorts professionellt förhållande du vill ha med din städare. Det finns tre sätt att göra detta på; anlita städaren direkt, anlita någon genom ett städföretag eller anlita en professionell städfirma. Kom ihåg att alla dessa alternativ har sina egna för- och nackdelar. Om du funderar på att anlita någon själv – grattis!

Du har just blivit en arbetsgivare. Utöver att du har sista ordet i hur och när arbetet utförs så är du nu också ansvarig för att se till att skatter betalas in på städarens lön, så du kommer nu att behöva fylla i och skicka in en hel del papper till skatteverket. Du måste också se till att du har en passande hemförsäkring som ser till att även städaren är försäkrad.

Hur gör man med städmaterialet?

Du är nu också ansvarig för att se till att Skrubbande Sally eller Borstande Bertil har allt som han eller hon behöver för att få jobbet gjort. Det betyder att du måste hålla koll på vart allt städmaterial finns i huset. Samt se till att all städutrustning fungerar väl såsom dammsugaren. Om du vill att städaren bär ansvar för att köpa och se till att städmaterialet finns så måste ni tillsammans nå denna överenskommelse och skriva in det i jobbkontraktet. Det kommer också innebära en extra kostnad för dig.

Om din städare kommer genom ett städföretag i Göteborg som en underleverantör bör du se till att han eller hon har ett arbetstillstånd likväl en täckande försäkring om en olycka skulle inträffa. Om det är möjligt be försäkringsbolaget skicka en kopia på försäkringshandlingen till dig för att se till att allt är giltigt även i dagens datum. Du bör också kolla upp hur städföretaget hanterar akuta fall som att städaren slutar, hur de hanterar kunders missnöje och en eventuell önskan om en ny städare? Ta reda på i god tid innan hur deras betalningsplan ser ut. Ska du betala per jobb, per timme och behövs det särskilda eller nedskrivna instruktioner? Dessa åtgärder hjälper att få jobbet avklarat på ett bra sätt och med minsta möjliga krångel.

Har städfirman kontrollerat sin städpersonal?

Trots att anlita en professionell städfirma med deras egna städare kan vara det enklaste alternativet så är det också det mest opersonliga. Om du väljer detta alternativ så finns det fortfarande en del frågor som städfirman borde svara hemägaren. Du bör definitivt få ett tydligt svar angående om städfirman utför bakgrundskontroller på sina anställda, vilken träning och utbildning städarna fått eller ska få, hur de hanterar kundernas missnöje samt uppfyllda garantier och vilka åtgärder företaget vidtar för att se till att deras städtjänster håller samma höga nivå vid alla tillfällen.